söndag 18 oktober 2020

Proctotrupes gravidator

Svartstekel (fam. Proctotrupidae) hittad i ett av trädgårdens två växthus. 

Svartsteklar dyker inte upp framför ögonen varje dag. Här är dock två som tidigare kommit till samlingen: en drunknad Codrus niger-hona och en likaledes drunknad hane av Exallonyx ater.

Det här en hona. Hon har som synes det för svartsteklarna typiska ovipositorhöljet som är stelt och ser ut som ett utdraget bakkroppssegment - vilket det väl i någon mån också är.

När jag dokumenterade stekeln experimenterade jag en del med ljussättning och bakgrund. Den vita bakgrunden är OK på många sätt, men jag lyckades inte få rätt balans mellan ljussättningen på djuret och bakgrunden vilket innebar att stekelns "kontur" delvis försvann i reflektion mot bakgrunden. Samma gäller de vita håren som inte heller syns.

Eftersom dokumentationen mest handlar om just dokumentation och artbestämning så gör jag sällan "om och rätt" för att få den perfekta bilden. Så länge karakteristiska detaljer är synliga så får det duga. Sedan försöker jag undvika samma misstag inför nästa bild. 

Varför ser jag inte eventuella problem i sökaren - eller eg. på datorskärmen eftersom kameran är kopplad till och styrs från datorn med sökarens bild stort på datorskärmen?
Jo, därför att det kan ofta se bra ut på skärmen, men så sker en del överraskningar i själva stackningsprocessen (Zerene Stacker) där ljussituationen de många exponeringarna emellan kan "slå" i någon riktning. Vissa ljuseffekter kan förstärkas och blir svåra att redigera bort. I det stora hela börjar jag ändå ha koll på vad som presumtivt kan ske och kan undvika de värsta grejerna. I sammanhang då jag testar lite nya - eller alternativa - ljussättningar blir isen förstås lite tunnare.

Arten är Proctotrupes gravidator. Det har jag också bekräftelse på från experthåll.

Längden är 6 mm. Arten torde vara ganska vanlig men är inte så ofta rapporterad. Det beror antagligen på att den är liten och lever ganska undanskymt och skyddad mot typer som rapporterar sina observationer. Personligen har jag nästan bara stött på svartsteklar när jag haft nattbelysning eller i samband med att jag samlat döingar i växthus och andra ställen där insekter tenderar kasta veven. Antalet funna döda svartsteklar i förhållande till övriga är också litet i de sammanhangen. Endast en gång har jag hittat en svartstekel medan den levde och sysslade med någon form av naturlig svartstekelaktivitet - typ vandra av och an på en bit murken ved.

P. gravidator parasiterar på larver av jordlöpare i släktena Amara och Harpalus.

Precis som hos flera andra småväxta stekelfamiljer har vingribborna till stora delar minskat i antal och försvunnit. Svartsteklarna är lätta att känna igen tack vare kombinationen av vingmärke och kvarvarande cell vid märkets yttre kant.

Någon rapporterad Proctotrupes-stekel finns faktiskt inte på Laji.fi ännu. Det borde jag ju åtgärda.




Referenser:

Hackston 2018
Family Proctrtrupidae. Keys to genus and species (mostly adapted from Townes and Townes, 1981).
From Broad (2016) Checklist och British and Irish Hymenoptera - Proctotrupoidea


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar