fredag 3 januari 2020

Exallonyx ater

Stekel nummer två i den här vintersäsongens försök att beta av sommarmånadernas insamlingar är även det en svartstekel (hänvisning till föregående inlägg där jag även ordat om mitt samlande).

Stekeln är samlad 2018 och om jag minns rätt var det en fönsterdöing. Länden är 3,5 mm.

Jämfört med Codrus niger i föregående inlägg har den här stekeln orsakat större huvudbry. 
Släktet ska dock inte vara något bekymmer. Bilden nedan - den med foten - visar att stekeln är behäftad med en svart sporre på klon. Den här sporren är, om jag uppfattat saken korrekt, enbart förknippad med släktet Exallonyx

Problemet är dock själva släktet Exallonyx som inbegriper en del arter svåra att skilja från varandra för totala svartstekel-noobs som jag.

Elva Exallonyx-arter är registrerade i Finland.

Nej!
Jag kom ingen vart med stekeln och artbestämningsnyckeln (referenser nedan).

Det blev inlägg i Hymenopterists Forum (fb-grupp) med förhoppningen om att någon med expertis kring dessa steklar skulle notera bilderna och leverera svar.

Fick hänvisning till ett namn på en person som studerar svartsteklar och fick även hans e-postadress samt utlåtande om att det är lugnt att "störa" denne expert med min förfrågan.

Det gjorde jag.

Svaret kom ganska omgående och det här rör sig om en hane av arten Exallonyx ater

Anteckning till mig själv: "Kom ihåg att även svartsteklar inbegriper könet hane".

Hur en sådan tanke undsluppit min skalle i det här fallet är obegripligt. Man konfronteras ju ständigt med den frågan eftersom hanar och honor ofta har morfologiska/utseendemässiga skillnader. Jag får skylla på sinnesförvirring, brist på koncentration, för många järn i luften och bollar i elden.

De flesta nycklar och artbeskrivningar innehåller främst just beskrivning och bilder av honor. Därför blev det heller aldrig rätt när jag hade ett artnamn som kändes någorlunda "bra" enligt nyckeln men där bilder av arten inte stämde med "min" stekel. Exempelvis antennsegmentens längd och givetvis även ändalykten var ju konstant "fel".

Samtidigt ska jag absolut inte påstå att jag skulle ha lyckats nå rätt svar om den insamlade svartstekeln varit en hona. För precis som jag nämnde i föregående svartstekel-inlägg är bristen på bra beskrivande bildmaterial i artbestämningsnycklar ett bekymmer eftersom det är gruvligt svårt att veta hur man ska tolka många av karaktärsbeskrivningarna.

Exallonyx ater är rapporterad som parasit på kortvingarna (fam. Staphylinidae) Ocypus olens och Creophilus maxillosus. Den förstnämnda är inte vanlig i Finland, men C. maxillosus är observerad i hela landet. C. maxillosus har också figurerat i ett frustrationsmarinerat inlägg här på bloggen (se länk i artnamnet ovan).



Referenser:

Hackston 2018
Family Proctrtrupidae. Keys to genus and species (mostly adapted from Townes and Townes, 1981).
From Broad (2016) Checklist och British and Irish Hymenoptera - Proctotrupoidea

Mohammad Izadizadeh et al.
A Taxonomic Study of the Genus Exallonyx (Hym.: Proctotrupidae) in Northern Iran, with six New Records for Iranian Fauna
Journal of Agricultural Science and Technology 17(5):1171-1182 · August 2015.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar