söndag 26 januari 2020

Gårdskrysset 2020

25-26.1 har det åter varit dags för BirdLifes gårdskryss.
Min observationstimme utfördes på lördag vid middagstid.

Saldot för året var:
Turkduva - 2 st. Det trogna paret som befunnit sig i kvarteret många år.
Kaja - 10 st. Kanske något färre än vad jag förväntade.
Skata - 2 st. Bofast kvarterspar.
Talgoxe - 4 st. Inte så många sådana i farten här.
Pilfink - 16 st. Fortfarande många. Men inte lika många som förra året (se nedan).
Grönfink - 11 st.
Domherre - 6 st. Fyra hanar och två honor.

Jag uppfattar lördagens observationer som ganska typiska för arter och antal hittills under den här vintern. Blåmesar syns bara sporadiskt. Gulsparvar rörde sig här kring julen men försvann någon gång vid årsskiftet.

Här är länkar till tidigare år.
2016. Bortrest. Ingen medverkan.
2017. Bortrest. Ingen medverkan.

Fågelmatningen i trädgården är lite svårfotograferad och vi har så oerhört många träd och buskar till vilka fåglarna raskt letar sig när jag kommer vevande med kameran. Vi rör oss sällan runt matningen och fåglarna är inte speciellt vana med att ha oss riktigt nära. De noterar förstås också om man rör sig lite suspekt - så som man väl gör när man glider om kring med en kamera och stirrar på dem.

Inte heller i år har jag tagit i tu med att bygga det där lilla gömslet jag brukar tänka att jag borde ha någonstans i nära anslutning till själva matningen. Särskilt mycket fotograferingstid gav jag mig inte heller i lördags. Så bilderna är bara några dassiga men autentiska dokumentationer från den dagen. Jag kunde ha valt gamla och bättre bilder av de observerade fåglarna men tyckte inte att det är så himla kul det heller.

Domherrarna drog iväg högt upp i trädgårdens stora alm och pilfinkarna satt i ett körsbärsträd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar