tisdag 26 september 2017

Svartstekel

Ett annat distraktionsmoment i höststädningen (se föreg. inlägg) var den här 4 mm (med bakkroppsspetsen) långa representanten för familjen Proctotrupidae (svartsteklar).

Edit 6.1.2020: Victor Kolyada har artbestämt stekeln till Proctotrupes bistriatus (se kommentarer).

Strävan var att med ögat i kamerasökaren försöka hänga med när stekeln irrade fram över den halvruttna lilla gren på vilken den hittades. Ibland stannade hon upp och då hade jag några sekunder på mig att hitta skärpan. Poängen är förstås att fotografera krypet där krypet hittas.

Efter en dylik fotosession lider jag av syrebrist. Det blir helt enkelt för långa stunder av andningsuppehåll. Fenomenet heter fotoapné (äv. makrofokusapné) och jag genomgår för närvarande ett träningsprogram som förhoppningsvis ska råda bot på problematiken. Lindriga symptom är "pirrande" känslor eller stickningar i ansiktet, tunnelseende. Långvarig fotosession kan i värsta fall leda till total blackout.

Stekeln hade uppehållit sig under ett löst stycke bark. Om hon fanns där på grund av att hennes barnvakt (läs värddjur) lever i den miljön, eller om hon bara sökte skydd över dagen vet jag inte. Svartsteklar är i huvudsak parasitoider på olika skalbaggar och tvåvingar (artspecifikt). Bilderna togs 17.9.



2 kommentarer:

  1. Proctotrupes bistriatus Moller, 1882 (female)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wonderful! Thank you!
      Tried to document this one only by following her with the camera (no collection) and they're difficult indeed since they're constantly moving quickly i all directions.

      Radera