torsdag 21 september 2017

Under palpens glans

Jag har för mig att det här är ett par Cyrtogaster vulgaris. Men familjen Pteromalidae (puppglanssteklar) är gigameganorm och det finns minsann gott om presumtiva alternativ. I det här fallet tror jag dock att hanens palper är en liten giveaway. De är inte särskilt stora de här steklarna. Ca 1,5 mm kanske. Storleken beror på vilka de parasiterar. Större "byten" resulterar i något större kroppstillväxt.

I februari skakade jag fram ett annat exemplar av denna(?) stekel. Den namngivna arten är i alla fall påträffbar under hela året. Stekeln är parasitoid på flera olika små tvåvingar (Diptera) och angriper deras puparier. Bl.a användänds stekeln också som biologisk bekämpning mot vissa ["skade"]flugor.

Det här paret satt på en vit stol ute i trädgården. Noterade inte att de skulle ha sträckt sig längre än till den dokumenterade nivån av umgängesgrad. Men jag var förstås inte med från början... eller så ville de inte fortsätta pga. mina närmanden och blixten... eller så fick han helt enkelt nobben. Kanske hon inte var så rysligt imponerad av hans palper... eller fotsvett...?

Edit 21.12.2017: Bekräftat att det är arten Cyrtogaster vulgaris.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar