torsdag 11 augusti 2016

Stickning och tovning

"Blinding, fierce, shockingly electric. A running hair dryer has been dropped into your bubble bath. A bolt out of the heavens. Lie down and scream."

Citatet här ovan är hämtat från entomologen Justin O. Schmidt's beskrivning av smärtan levererad från sticket av en specifik stor vägstekel (fam. Pompilidae) i Pepsis-släktet. Den och övriga spännande liknelser i en skala av smärta hittas bl.a i den här länken.

Jag vet inte om han någonsin testat en stekel ur underfamiljen Ophioninae (nattflysteklar), men om han gjort det, tippar jag att de placerar sig ytterst nära jumboplatsen i serietabellen. Det intressanta är kanske snarast att - att - de faktiskt kan sticka. De hör ju nämligen till brokparasitsteklarna (Ichneumonidae) och bland dessa är det inte alls vanligt. 

Parasitsteklarnas ovipositor är i första hand anpassad för att lägga ägg och samtidigt spruta in vissa ämnen gynnsamma för ägget och larven. Men ovipositorer hos dessa steklar kan ofta mycket mer än så. Bl.a. fungerar de även som sensitiva känselspröt vilka kan lokalisera lämpliga värdorganismer gömda långt nere i ett svårtillgängligt bohål. På tal om brokparasitsteklar och ovipositorer passar det ju ypperligt att få länka till en lokalt anknuten och alldeles rykande färsk världsnyhet i form av "tovningsnålen" i ändan på en Clistopyga-art.

Nåväl. Det här inläggets nattflystekel fotograferades för ungefär en vecka sedan. Den hade förirrat sig in och satt på ett fönster. Dessa kangliga steklar är nattaktiva men dras gärna till belysning. Med andra ord syns de inte sällan vid gårdslampor nu när nattmörkret blir längre och svartare. När jag hade fotograferat färdigt och skulle ta ut den, fick jag ett stick i pekfingret. Om jag skulle försöka mig på en gradering av smärtan, är möjligen "en tredjedel" av ett humlestick... så där ungefär väldigt exakt på en skala. Stinget höll i sig en kvart och klingade ut efter 20 minuter. Andra jag "pratat med" har sagt att ingenting längre kändes så snart det fysiska sticket väl var över. Så antingen är det en viss skillnad på arter och/eller situation - eller så är jag helt enkelt bara väldans känslig av mig.

Dessa steklar kan vara vanskliga att artbestämma. Via vingribborna läser man ut huruvida det rör sig om släktena Enicospilus eller Ophion. Den här hör till det sist nämnda släktet. Arten är högst osäker men skulle kunna vara O. pteridis. Nattflysteklar är förstås parasitoider på nattflyn (larverna).

Självklart fick hon åka ut med livet i behåll. Brydde mig dock inte om att ta emot fler än ett stick, så jag använde mig av den klassiska tändsticksaskmetoden - dock försiktigt så att inga långa stekelben eller antenner kom i kläm.



Spider silk felting-functional morphology of the ovipositor tip of Clistopyga sp. (Ichneumonidae) reveals a novel use of the hymenopteran ovipositor.
Niclas R. Fritzén, Ilari E. Sääksjärvi
Biology Letters. DOI: 10. 1098/rsbl.2016.0350.
9 Augusti 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar