fredag 8 juli 2016

Silltrut igen - för att jag kan

Kändes som om det började bli ett tag sedan jag senast hade Larus-eleganten silltrut i den här bloggen. Tror det rör sig om nästan två hela veckor. Därför blev det angeläget att åter ge läsaren möjlighet att scrolla fram ytterligare några decimeter silltrutsbilder.
- För att det är min blogg och för att jag därmed kan.




Truten med denna gula ring, märktes 2011 på samma ställe som bilden är tagen. Nu är den en av föräldrarna i kolonin.

Bäraren av denna röda läsring blev märkt 2013. Även den en återvändare och numera förälder.

Nämnde jag redan tidigare att silltrut är en personlig trutfavorit?
Kanske det. Men det tål upprepning.

Ligger man riktigt stilla syns man inte.

Och vad har vi här då? Jo en ljusmantlad (el. skiffergrå) silltrut. Om det är samma som i det här inlägget vet jag inte, men några enstaka ljusmantlade brukar kunna skymtas vid sällsynta tillfällen. I södra och östra Finland är det främst kanske den sk. tundratruten Larus fuscus heuglini som ibland kan siktas i samband med dess flyttning. Det går inte att med bestämdhet säga vad den här är för form av silltrut.  Heuglini-typ kunde man möjligen säga. Lämpligt var i alla fall att den sitter bredvid en L. f. fuscus så att man tydligt kan se skillnaden mellan mantlarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar