måndag 21 mars 2016

Och ännu en vårspindel

Bloggen hostade igång med ny fart så fint med flera spindelinlägg i rad, så jag fick för mig att helt enkelt fortsätta på det spåret när tempot ändå något så när uppe. Spindlar är förresten ändå en grupp småkryp som snabbt är i gång nu på senvintern/våren. Många av dem har övervintrat som "ungar".

Här ovan ser ni resultatet av en sinnrik konstruktion - araknoskopet. Jag ska be att få återkomma till det i ett senare inlägg. Kan i alla fall berätta så mycket att jag här om dagen tog ut detta araknoskop för en första provomgång ute i fält. Araknoskopet i sig fungerar hyfsat. Bilder fick jag inte riktigt till. Det har till stora delar att göra med att blixtljuset reflekterade och "grumlade" merparten av bilderna. Ska se vad jag kan göra för att ändra på det. Som sagt. Mer om det senare.

Väl fri ur detta araknoskop fick den lilla spindelhonan (1,5 mm) löpa runt och bli fotograferad innan hon återbördades till den plats där hon hittades. Här har hon nyss hastat förbi ett kvalster ur underordningen Oribatida (hornkvalster).

Redigering 27.12.2023: Hornkvalstret tillhör släktet Ceratoppia (fa. Peloppiidae).

Jag gick bet på artbestämningen - eller rättare sagt, jag vågade inte spika. Tyckte nämligen hon innehöll diverse olika "fel" som gjorde att jag inte fick henne inmutad i ett definitivt artfack. Expertis fick avgöra och svaret blev Neriene clathrata (tuvbaldakinspindel). En sådan har jag i ett tidigare inlägg. Ben-randning och övriga färger skiljer sig en del från t.ex. exemplaret i det tidigare inlägget men eftersom sådant kan variera, handlade mitt största frågetecken främst om att den här unga honan har förhållandevis bredare prosoma (framkropp, el. carapax) än vad jag skulle förvänta av arten i fråga. Men det verkar som om de typiska proportionerna uppstår vartefter tillväxten och ömsningarna fortskrider. Alltid lär man sig nya grejer. Vilken tur!

Om det är svårt att artbestämma vuxna spindlar (på basen av fotografi) så är det verkligen inte lättare med små spindelbarn. Hon ska förresten växa till sig med ca 3,5 millimeter ytterligare innan hon blir klar att uppvaktas av någon förhoppningsfull hane.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar