fredag 25 mars 2016

Äntligen nästa inlägg - ännu en spindel.

Rubriken hänvisar till det tidigare inlägget där jag raljerar lite halvslappt över vardagsspindlar och besökarsiffror.

Givetvis fortsätter jag mata på med fler spindlar
I "normala fall" skulle jag den här tiden på året kanske skriva om den ena eller den andra skogsrundan och de fåglar som det börjar bli allt mer aktiva. Men hittills i år har vårlivet letats i den omedelbara närheten till ytterdörren.

Här brassar jag således på med flera bilder av en riktigt vanlig men ändå ganska anonym spindel. Det är Obscuriphantes obscurus (barrmattvävare). 

I själva verket är det tre olika exemplar av denna art. Fläckarnas inbördes proportioner på bakkroppen varierar en del och det går att skilja dem åt. 

Precis som hos flertalet av de spindlar jag nu lagt upp så är även den här ett litet exemplar som ska växa en smula. Alla exemplaren är kring 1-1,3 millimeter långa (kroppslängd). Som vuxna blir honorna uppemot 2,5 mm.

Barrmattvävarna hittas lämpligen i just barrväxter. De tre som här finns avbildade är alla framskakade ur en enebuske.

Intressant nog har jag ännu i år inte råkat på någon hane. Här är dock en hane fotograferad i maj 2015. 

För alla er spindel-affiniciados avslutar jag med lugnande information. Kommande inlägg handlar nämligen också om spindlar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar