tisdag 15 mars 2016

Ängerlarv

Efter hemkomsten från jobbet ryckte jag med mig kameran ut och tänkte "nu ska något litet småkryp minsann hittas och dokumenteras. Nu ska jag få ögonen på något av de många kryp som trots allt är aktiva under vinterhalvåret". 
Idag var det ju dessutom varmt (ca +6 till 7°C) och då måste någonting helt enkelt vara i rörelse.

Det första jag noterade var denna ca 3 mm långa håriga larv. Det här är en ängerlarv ur släktet Anthrenus - tror jag ganska bestämt.
Anthrenus är ett släkte som innehåller ett antal illa sedda ängrar. På svenska heter de mattbaggar och/eller museiängrar. Det här är den typen av larver som kan mumsa i sig både ett och annat på naturhistoriska museer. Fler än en insektsamling har försvunnit via dylika larvers matsmältningssystem.

Egentligen är sådant asätande förstås en viktig sak. De deltar i den ständiga nerbrytningsprocessen av organiskt material. Vissa är mer vegetariskt inriktade och andra vill ha animaliska rester. Fågelbon är för övrigt en typisk miljö för dessa änger-sorter.

Fullbildade mattängrar hittar man t.ex. ofta ätandes pollen i korgblommiga blommor som prästkrage, maskros och renfana. De är alla små men relativt vackert tecknade i svart, vitt och olika varmbruna toner

Det här blev också första lilla "fält-försöket" med Canon MP-E 65. Jag har en del att komma underfund med än. Bl.a. fick jag lite rörelseoskärpa och annat som måste jobbas bort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar