onsdag 21 maj 2014

Helt klart dags för en fluga

Spyfluga - även känd som bollflögu (i mina hemtrakter... och med finskt u-ljud i slutet) eller Calliphora vomitoria ifall man är slängd åt det vetenskapliga. Eller tja. Jag ska väl inte vara för tvärsäker på artnamnet men jag tror i alla fall att det handlar om vomitoria. Den närbesläktade vicina ska ha ljusa kinder.

Vad kan man säga om dessa? Som de flesta vet gillar spyflugorna ruttet kött, rutten mat och bajs. Mycket mer än så har jag själv inte läst in mig på dem - annat än att deras (och andra flugors) livscykel t.ex. kan läsas av för att fastställa tidpunkt för dödsfall.



2 kommentarer:

  1. Man skall ju också finna något positivt om dem, deras larver kan ju t ex användas för att avlägsna döda celler från svårläkta sår.

    SvaraRadera
  2. Absolut! Bra poäng!
    Mitt inlägg kanske lät lite allmänt negativt men i själva verket har ju dessa flugor sitt eget lilla viktiga - och således positiva - hörn i helheten. Att livnära sig på ruttet kött och bajs är ju i sig inte alls dåligt. En högst vanlig spyfluga är nog i de flesta avseenden minst lika fascinerande som vilken spännande stekel som helst.

    SvaraRadera