måndag 11 mars 2024

Veronikasandbi

En ca 7,5 mm liten och till utseendet "ospecifik" hona av sandbi (släktet Andrena).






På grund av avståndet (blått) mellan första submarginalribban (grön) och vingmärket (se bilden ovan) kom jag fel i Artdatabankens sandbi-nyckel
I nyckelns andra steg väljer man mellan arter där submarginalribbans ände är mycket nära vingmärket och arter där det är ett större avstånd. Här tolkade jag "mitt" sandbi som tillhörandes den andra kategorin. Visserligen tog jag mig fram ända till slutet på det spåret men landade i art-alternativ som inte alls kändes klockrena. 

Fick lov att kolla med personer som kan dessa bin och då kom svaret veronikasandbi Andrena semilaevis vilket alltså tillhör arterna där första submarginalribban mynnar nära vingmärket.
Kollar man första submarginalribban på exempelvis honan (andra bilden) bland samlingsproverna på laji.fi kan man notera en tydlig skillnad bina emellan. Vad detta beror på och om det finns en inomartsvariation hos dessa vet jag ännu inte. Svar kan eventuellt dyka upp så småningom. I övrigt är biet helt överensstämmande med nämnda art.

Tack till Flor Rhebergen för artbestämning!

Eftersom jag inte antecknat tidpunkt när jag samlat in de döda insekterna från växthuset har jag heller inte koll på exakt när under sommaren det här biet påträffats. Enligt Artdatabanken är flygtiden mellan mitten av maj och början av augusti. Veronikasandbi besöker en mängd olika blommor.



Referens:

Holmström, G., Hall, K., Berg, A. & Johansson, N. (2018). 
Andrena – sandbin. Uppsala: SLU Artdatabanken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar