lördag 2 mars 2024

Citronbin

Här kommer alla 6 st citronbin, släktet Hylaeus, som fanns med bland det insamlade materialet 2020.
Som vanligt, med bin, leder torkningsprocessen (i växthuset) till att de fått lite hopplös kroppsställning.
Som vanligt, med bin, har de dragit på sig en hel del skräp och - av någon anledning - spindelväv. 
Som vanligt gör jag heller inget åt det ovan nämnda annat än borstar bort det värsta dammet med en liten pensel.

Jag har bara tagit tre fotografier av respektive exemplar. En lateral vy, en dorsal vy (mestadels enbart av huvud och mellankropp) samt en porträttbild. Artbestämningen kan i sig ske på basis av detta fåtal bilder. Men min artbestämningsprocedur begränsar sig förstås inte till fotografierna eftersom det blir en del stirrande på insekterna i mikroskopet också.

Alla utom ett är gårdscitronbi Hylaeus communis
Ganska förväntat eftersom gårdscitronbi är en av två ofta observerade arter i trädgården.

Tre stycken honor. Första ovan och följande två i de 6 nästkommande bilderna.

Ja! Jag känner till regeln om att skriva ut talen mellan ett (eller noll) och tolv med bokstäver. Men det finns en specifik siffra som tenderar generera onödig mängd skräptrafik till kommentarsfältet om den skrivs med bokstäver. Bottarna skannar outtröttligt nätet.






Nedan följer två hanar. Även dessa är alltså gårdscitronbi.






Sist (nedan) en hona som, om jag inte dummar mig, är av den andra vanliga arten i trädgården, dvs. ringcitronbi H. annulatus.


Primärt är det framryggens "hörn" som skiljer honor av ringcitronbi från gårdscitronbi. Här är framryggens "hörn" mjukt avrundade och inte "kantiga" som hos gårdscitronbi. Propodeum tog jag inga fotografier av men viss skillnad finns även där. Också huvudets form sett rakt framifrån kan vara användbart i artbestämningen. Någon sådan bild tog jag aldrig men granskade hur som helst huvudets längd i förhållande till bredden.

Här i Finland bör man hålla sig vaken för hjärtcitronbi H. cardioscapus som inte är påträffad i Sverige och som därmed saknas i Artdatabankens artnyckel (se ref.). Honan av hjärtcitronbi har gula framskenben (i motsats till ringcitronbiets svarta). I övrigt är de mycket lika. Ansiktets gula markeringar är enligt uppgift ljusare/blekare hos ringcitronbi men det kan kanske kännas som en svårbedömd karaktär. I och för sig ser man här att de gula fläckarna är ljusare även jämfört med gårdscitronbiet.

Monteringen/limmandet av detta exemplar var uppenbarligen förenat med visst mankemang.



Referens.

Cederberg, B., Holmström, G., Hall, K. & Berg, A. (2022). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar