onsdag 2 juni 2021

Samling i väntan på första honan

Söndagen 30.5 var vädret fint och allt var upplagt för en liten rekognoseringsrunda till Bådaviken.

Styrde som vanligt kosan till strandskogen med alla döda alar som varit så bra på att locka insekter de senaste somrarna. Ganska snabbt kunde jag se att Rhyssella approximator-hanar kläckts och att flera av dem samlats på en alstam.

En av hanarna satt målmedvetet med bakkroppen böjd under sig och spanade in under en utstående träflisa. Den aktuella stammen har delvis skalats ren på bark av hackspettar som också är intresserade av krypen i veden.

Inne i springan höll en hona på att gnaga sig ut genom veden. 

Jag såg inga andra honor och denna kan alltså ha varit en av de absolut första som kläcktes i området.

Rhyssella approximator har jag dokumenterat och skrivit om vid upprepade tillfällen. Här är det mest omfattande inlägget. 

Det är en stekel som är aktiv under nästan hela sommaren. De sista observationerna för säsongen har jag gjort i slutet av augusti och det betyder att arten är aktiv i hela tre månader. 

Jag väntade aldrig på ögonblicket då hon kunde ta sig ut ur sitt kläckhål. Det borde jag kanske ha gjort. Men samitidigt var jag ju nyfiken på en del andra kryp och gick tillbaka till "stekel-alen" först en och en halv timme senare. Då var hon ute och befruktningen var redan i full gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar