torsdag 10 juni 2021

Apophua... Apophua... Apophua

Först ska jag beklaga att det fotografiska materialet är så hiskeligt spretigt vad vitbalans och bildkaraktär beträffar. En bild (nedan) fotograferades för flera månader sedan och resterande bilder är resultat av samtida experiment med helt ny belysning i makrostudion. Därefter har jag varit för lat med vitbalans-arbetet i efterföljande bildbehandling. 

Den gamla belysningen var ett enda långt elände. En vacker dag borde jag väl skriva om utrustningen också. Jag har lovat det i en del inlägg under årens lopp. Härmed slutar jag lova. Från och med nu skriver jag bara att jag borde göra ett sådant inlägg.

Med den nya belysningen återupptog jag dokumentationen av insamlade småkryp. Jag ligger hopplöst efter och hinner inte dokumentera i samma takt som jag samlar in. Redan nu i inledningen av den här sommaren har jag förstås samlat långt fler döingar i trädgårdens växthus än vad jag hann dokumentera i vintras. Dessutom vill jag fotografera mera i fält än i "studion" nu när det är säsong.

Nog om det.

Nu till denna stekel som insamlades förra sommaren.

Familj Ichneumonidae (brokparasitsteklar) -> underfamilj Banchinae (hacksprötsteklar) -> tribus (Glyptini) -> släkte Apophua

Vid Apophua är det läge att stanna upp. 

Apophua.
Det måste vara ett av de bättre släktnamnen. När jag gör en "hundra bästa vetenskapliga namnen-lista" är det goda chanser för Apophua att nå bra placering.

Apophua.

Tergiterna är ett gott kännetecken för släktet. Det finns visserligen andra släkten med liknande geometriska reliefer, men de är ändå relativt goda riktlinjer.



Typiskt för Banchinae är bl.a. av att ovipositorn har ett dorsalt hack och att tänder saknas.

Arten är Apophua cicatricosa och dessa steklar söker mott-larver (Tortricidae) som värddjur för sina egna larver. De kan dock vara aningen flexibla och har även fötts upp från en del andra fjärilar samt även andra steklar.

Det fotograferade exemplarets kroppslängd är 10 mm (i sitt lite intorkade tillstånd).


Tack till Gergely Varkonyi för vägledning gällande artbestämningen.

A p o p h u a !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar