torsdag 24 juni 2021

Bådaviken 20.6. Del 3 - Älg

Du läste rätt (rubriken) och du ser rätt!
Här har vi för första gången under den här naturbloggens nioåriga existens faktiskt ett inlägg med en älg!

Hur kunde det gå så förtvivlat många år innan denna skogskonung fick dyka upp här?
Varför har jag inte legat på lur i lämplig skogskant och tagit de där daggiga, morgondimmiga, suggestiva, mastiga, mättande bilderna av detta magnifika djur?

Det finns enkla svar på frågorna, men såvadå liksom?

Hur som helst...
När jag stövlade fram längs gränsen mellan skog och strandäng, helt fokuserad på småkryp i vegetationen, dundrade plötsligt denna tjur iväg från den plats där den förmodligen betat bland småbjörkarna 20 meter från min position.

Man tager vad man haver tänkte jag, justerade kamerainställningarna, siktade och tryckte av ett par bilder med det på kameran monterade makroobjektivet. Jag hade inga lämpligare objektiv i väskan och även om jag hade det skulle jag förstås aldrig ha hunnit byta.

Jag har givetvis haft älgar i närheten även tidigare, men dem har jag inte sett mer än enbart skymten av. Spåren av dem är också talrika vid Bådaviken. Älgar brukar jag vanligen se när kameran inte är tillgänglig.

Älgen är härmed bloggens 912:e art... beroende lite på hur jag ska räkna några kvalster. 
Skål på det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar