torsdag 24 juni 2021

Bådaviken 20.6. Del 4 - Hydrotaea sp.

Inte helt säkert att alla Diptera-aficionados där ute kan förstå sig på eller förlåta mig för mitt aningen svala intresse för denna grupp insekter. Jag förstår mig ju inte riktigt på dem som inte hyser intresse för steklar.

Tvåvingar är givetvis fascinerande kryp. Råder inga som helst tvivel om det. Men ändå tenderar jag ofta passera dem utan särskilt högt höjda ögonbryn och ännu oftare förblir de odokumenterade.

Jag försökte skärpa mig under mit senaste Bådaviken-besök och fotograferade i alla fall några enstaka. Flugor är faktiskt lite lättare att fotografera än steklar eftersom de sitter still ifall man närmar sig tillräckligt sakta.

Den här ska tillhöra släktet Hydrotaea och ingår således i familjen husflugor (Muscidae). De förknippas bl.a. med kreaturshållning och då kan förekomsten i Bådaviken kanske vara gynnad av Highlandkorna som årligen varit utplacerade på sommarbete i viken.

Tack till Johan Ennerfelt för bestämning till släkte!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar