fredag 21 juni 2013

Midsommarstekel?

Testade i morse en ny blixtdiffusor som monteras på själva objektivet. Resultaten hann inte komma då blixtbatterierna gav upp innan jag lyckades trimma grejerna och hitta rätt i inställningarna. Ganska typiskt eftersom jag råkade få syn på denna klubbhornstekel (Cimbicidae) som jag inte tidigare påträffat. Skulle ha varit kul att få bättre bildmaterial på den men som artrapport får det duga. 

Det är en Zaraea fasciata (tidigare Abia fasciata) som möjligen övernattat bland våra åkerbär. Klubbhornsteklarna hör till växtsteklarna (Symphyta) och larverna äter blad. 
Z fasciata-larver lever på kaprifol och möjligen på snöbärsbuske. Jag får lov att undersöka dessa växter för att se om stekeln hittat rätt. Någon panik för att kaprifolerna ska ätas upp behöver man inte ha. Några blad kan de allt avvara.

Jag kan väl inte påstå att detta är ett typiskt midsommarinlägg men jag ska passa på att önska alla en riktigt fin midsommar... och kolla midsommarstången - den kan husera många spännande invånare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar