tisdag 18 juni 2013

Gurkspindel

I ett tidigare inlägg skrev jag att en gurkspindel (Araniella sp. - alltså av någondera gurkspindel-art) hittade mig och att det var första gången jag sett en sådan i trädgården. Det betyder inte att gurkspindlar är särskilt ovanliga utan snarare att jag antingen inte råkat leta på ställen där någon sådan huserat eller att de tidigare kanske inte råkat vara särskilt vanliga just i vår trädgård. 
Hjulspindelarter verkar fluktuera en del i antal från år till år och möjligen också platsspecifikt. Under vissa år kan vi ha väldigt många korsspindlar i trädgården och följande år är de som bortblåsta. 
Den här gurkspindeln hittade jag i toppen av en jättebalsamin - en växt som absolut måste utrotas. Jättebalsaminerna har funnits i vår trädgård sedan vi flyttade hit och de hör till de växter som kan ta över stora områden och kväva bort alla lokala örtartade växter. Tack och lov sprider sig balsaminerna endast med frön så det räcker med att försöka se till att de aldrig kommer i blom.
Gurkspindeln får alltså flytta på sig. På bilderna börjar den bearbeta en tidigare fångad insekt (troligen en liten fluga) som fått "mogna till" en tid sedan fångsten.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar