onsdag 22 november 2023

Bådaviken 2.9. Del 13 - Korsspindel

Besöket i Bådaviken hade primärt med jakt på en specifik spindel att göra. När jakten var över drev myggorna och hjortflugorna ut mig ur albården där jag annars gärna hade spanat vidare efter allehanda andra småkryp. Men det var helt okej även ute i solen på gränsen mellan de yttersta småträden, buskarna och vasshavet. Där fick jag nämligen syn på en del kvarvarande korsspindelhonor Araneus diadematus.
Med andra ord läge att addera en bunt bilder till "samlingen" av korsspindelfotografier

De 6 st honorna jag fick ögonen på var alla av den gulröda modellen som tenderar vara vanligast på just solbelysta och öppna platser - åtminstone i de miljöer jag rör mig.

Spindel nr 1. En hona jag tillfälligt skrämde bort från lunchen vilken består av stickmygga (4 fotografier nedan).




Spindel nr 2 (inläggets första bild samt bilden nedan).

Spindel nr 3 (nedan).

Spindel nr 4 (nedan). Satt högt och relativt oåtkomligt.

Spindel nr 5 (nedan).

Spindel nr 6 (nedan). Nätet ca 3 meter upp i en liten björk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar