fredag 3 november 2023

Trädgården 26-27-8. Korsspindlar i växthuset

27.7, dvs. en månad innan dessa bilder togs, fotograferade jag en korsspindelhona Araneus diadematus vilken torde vara samma individ som honan i bilden ovan. Helt säker vågar jag inte vara. En del av fläckarna antyder att det kan vara samma individ och andra fläckar ser inte ut att stämma riktigt. Men de vita fläckarna ändrar också en smula med tiden beroende på omfattningen av guanin lagrad i cellerna.

Korsspindeln finns (eller fanns) alltså i ett av trädgårdens växthus och mer om den saken står att läsa i det länkade inlägget. 
Honan ovan var inte ensam. Hon var dock den enda som tenderade sitta i sitt nät på dagarna. Därför stövlade jag iväg ut en natt för att se hur många jag kunde hitta. Totalt fick jag ögonen på nio stora honor och sju av dem kom jag åt att dokumentera. Växthuset är marginellt under 10 kvadratmeter.

Hona "nr 2" (ovan) satt relativt otillgängligt högt uppe nära nocken.

Hona "nr 3" (ovan och nedan) var i färd med att spinna fångstnät. 


Hona "nr 4" (ovan och båda bilderna nedan).



Hona "nr 5" (ovan).

Hona "nr 6" (ovan).

Hona "nr 7" (ovan). 

De två odokumenterade honorna satt uppe vid taknocken i skydd av tomatplantornas bladverk.

Den som läst bloggens tidigare korsspindelinlägg vet att jag tenderar "samla" på fotografier av olika individer eftersom det är intressant att ta del av deras inomartsvariation vad färgton och kontraster beträffar.  Sådana inlägg gömmer sig mellan andra familjefränder under etiketten Spindeldjur - Spindlar - Hjulspindlar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar