måndag 27 november 2023

Frill 8.9. Del 3 - Erythraeus sp.

10.8 dokumenterades ett kvalster tillhörande släktet Erythraeus. I det aktuella inlägget skrev jag om om det allt större behovet av att börja samla in dem för mikroskopering och artbestämning.

Här är ytterligare ett kvalster i samma släkte och utseendet skiljer sig från de övriga jag hittills observerat. Behåringen är tätare och lite längre än vad jag kan notera hos tidigare dokumenterade exemplar. Baserat på habitus känns det som om jag kan tänkas ha dokumenterat minst fem olika arter. Då bör man i och för sig ha i beaktande att några kan vara i deutonymf-stadie och därmed uppvisa viss skillnad jämfört med adulta individer av samma art.

Övervintringen verkar ske artindividuellt beträffande åldersstadium. Exempelvis E. phalangoides övervintrar som ägg, E. regalis som deutonymf och E. cinereus som vuxen. Jag tippar att kvalstret på bilderna kan tänkas övervintra och föröka sig kommande vår/försommar. Men om det är en deutonymf som passerar tritonymf-stadiet (inaktivt och kortvarigt stadium) och blir vuxen under våren eller om det redan är en vuxen som ska övervintra vågar jag inte säga. Jag får helt enkelt spana efter dem så snart snön börjar släppa nästa vår och se om de är identiska eller har ändrat karaktär.

Känns hur som helst som om det finns en hel del (nytt) att upptäcka med dessa kvalster.


Referens:

Jeanette Stålstedt et al. 
Towards resolving the double classification in Erythraeus (Actinotrichida: Erythraeidae): matching larvae with adults using 28S sequence data and experimental rearing



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar