lördag 18 november 2023

Bådaviken 2.9. Del 9 - Sadellocke

Märkligt länge sedan en lockespindel fick vara med på bloggen. Det är av någon anledning ganska sällan jag dokumenterar dem numera. 
Hur som... en sadellocke Mitopus morio åtgärdar härmed den bristen.

Vore dock idé att återkomma lite oftare till just lockespindlarna. I Österbotten ska man ha goda chanser att hitta åtminstone åtta arter och eventuellt nio om fläckig vägglocke hittat till de österbottniska städerna. 
Jag har fem arter i min krysslista. De kvarvarande torde inte vara omöjliga att fynda och det vore allt ganska kul att kryssa alla vars utbredningsområde sträcker sig över Österbotten. 

För tydlighetens skull följer här den lilla listan över artkryssen och de som ännu lätt ska kunna kryssas.
Observerade med länk till blogginlägg:
- Östlig fläcklocke Nemastoma lugubre.
- Sadellocke Mitopus morio.
- Ljus smålocke Oligolophus tridens.
- Hornlocke Phalangium opilio.
- Broklocke Leiobunum gracile.

Ännu ej kryssade:
- Treuddslocke Lacinius ephippiatus. Hittas på marken i löv och blandskog, gärna lite fuktigare område.
- Tagglocke Lophopilio palpinalis. På marken i ljunghedar, lövskogar och trädgårdar. Gärna lite fuktig mark.
- Fläckig vägglocke Opilio parietinus. I Norden främst i tätorter och då gärna på byggnader.
- Tidig locke Rilaena triangularis. I markskiktet i fuktiga skogar.


2 kommentarer:

  1. När man ser bilder på lockespindlar så verkar de ganska ofta bära på ektoparasiter i form av röda kvalster (Trombidiformes flera familjer), ofta på benen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis!
      Jo, vanligen larver av släktet Leptus (Erythraeidae).
      Mitt mellan ögonen uppe på ögonkullen är också ett ställe de ofta fäster sig på.
      När jag rotat i trädgården har jag hittat deutonymfer i april. De övervintrar i det stadiet och man borde rimligen hitta dem också på hösten om man letar. Vuxna individer i slutet av maj och början av juni. Larverna dyker upp på lockespindlarna i mitten av juli. Jag vet inte om dessa (Leptus sp.) har en ettårig årscykel eller om de kan övervintra två gånger... alltså även i ett tidigare nymfstadie. Men jag betvivlar.

      Brukar försöka spana efter larver av Trombidium också, men har hittills inte fått korn på sådana trots att det är gott om sammetskvalster nära till i trädgården.

      Radera