lördag 24 augusti 2019

Nephrotoma sp.

Bloggtakten har de senaste veckorna inte hållit jämna steg med antalet "djurmöten" och dokumentationer. Även om jag inte ens varit speciellt aktiv gällande det där fotograferandet så räcker det ju ibland med att kameran finns tillhands medan man pysslar med något ute i trädgården för att samlingen bilder på minneskortet ska öka.

Man får ju ständigt konstatera att mångfalden av organismer är anmärkningsvärd - även om vi som bekant dessvärre befinner oss i en period av drastiskt krympande biodiversitet och biomassa.

Angående denna harkrank i släktet Nephrotoma verkar artbestämning vara närmast omöjlig. Det finns  15 arter i Finland och merparten av dem verkar vara vanliga. För att bena ut vad det är för art borde man i det här fallet komma åt at fotografera vissa specifika detaljer. Det hade ju inte varit omöjligt om jag nappat tag i harkranken för att vrida och vända på den framför kameran. Men jag sysslar ju ganska sällan med sådant och då får man ofta leva i ovisshet.

Dessutom borde man redan före en fotodokumentation vara medveten om vilka detaljer som helst bör synas på bild. Gällande harkrankarna är jag inte så påläst beträffande den saken. I och för sig finns det generella karaktärer som ofta är synliga om man lyckas få till skarpa närbilder.

Men, men, bla bla bla... Jag är lat.

Vad jag noterat borde i stort sett alla arterna i släktet Nephrotoma ha svart mönster på ovansidan av bakkroppen. Här skymtar jag inget sådant. Det kan kanske vara något som kan peka i någon art-riktning. Bilderna är ute på ett forum där många tvåvinge-nördar häckar. Än så länge inget napp.

Det här är i alla fall en hona vilket syns på bakkroppsändan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar