söndag 25 augusti 2019

Storsand 3.8. Del 4 - Anthrax varius

I den solvarma sanden intill ett litet ljungbestånd uppe på läsidan av träden mot stranden satt den här svävflugan. Särskilt länge pågick inte sittandet, men en exponering hann jag åstadkomma. Turligt nog är bilden tillräckligt skarp för identifiering.

Arten är Anthrax varius. Flugorna i släktet Anthrax är kända som parasiter på solitära bin (främst bin i släktet Osmia) som har sina bohålor i vedlevande skalbaggars flyghål. Jag ville gärna ha en bekräftelse på att även A. varius går på solitära bin men det tog en god stund innan jag hittade någon information. När den informationen väl hittades (se referens) bekräftades det att också A. varius är kläckt ur Osmia-bon. 

Vilka Osmia-arter som eventuellt finns vid Storsand vet jag inte. En del tallar har fällts och legat länge i området. De var dock bortforslade nu och om de alls hunnit få några inneboende som lämnat lämpliga bohålor till solitära bin har jag ingen aning om. Hur som helst tyder närvaron av den här flugan på att det finns någon potentiell värd för dess larver i närheten. Mina småkryps-safaris vid Storsand har varit allt annat än heltäckande.


Referens:

The Distribution of bee flies (Diptera, Bombyliidae), except the genus Villa, in Norway
Morten Falck & Lita Greve
Norwegian Journal of Entomology. 46, 89-109. 1999

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar