lördag 3 augusti 2019

Äggspindelhane

Vi måste leta oss tillbaka till 2015 för bilder på äggspindel - Enoplognatha ovata - och vidare till 2013 för bilder på en vuxen

Äggspindel är förmodligen en av de vanligare klotspindelarterna i trädgården men jag har inte fotograferat dem så ofta på sistone. Därför är det hög tid att åtgärda denna rådande äggspindelbildbrist.

Dessutom har jag tidigare inte alls lagt upp bilder av en vuxen hane vilket nu alltså är vad som syns på fotografiet här ovan. Det finns en del tydliga fysiologiska skillnader mellan hanar och honor (hona i andra länken ovan). Sådana skillnader är i och för sig vanliga bland spindlar. Äggspindelhanarna har t.ex. mycket längre käkar (chelicerer) än honorna. Jag har dock inte fått bekräftat om det är så att han använder dem för att hålla fast honans käkar under parningen, vilket många spindelhanar gör. Får väl återkomma med det om jag hittar svar.

Edit: Uppenbarligen var det här inlägget inlägg nr 1500 här på Utgångspunkten. Kan väl inte påstås att jag firat tilldragelsen med något särskilt storstilat eller hänförande inlägg, men så blev det nu. Även de mer vardagliga slentrianinläggen ska ha sin plats i solen. Det är de som är kittet och ryggraden i en blogg som denna - för att nu avsluta detta inlägg med lite allmänt nonsens, struntsvammel och kliché.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar