fredag 30 augusti 2019

Bådaviken 24.8. Del 1 - Större björkbärfis

Inleder en liten inläggsserie från Bådaviken med en lite halvt misslyckad bild av större björkbärfis - Elasmostethus interstinctus - i femte och sista nymfstadiet.

Skaffade en ny och lättare blixt som som ersättning för den gamla Canon-blixten jag hittills använt. Gamla blixtens vikt var troligen en faktor till att mina sk. "magic arms" gick sönder på löpande band - det och förmodligen faktumet att de var billiga modeller. Mer om det finns att läsa i det här utrustningsinlägget.

Mina gamla glasslådediffusorer var ju förstås inte anpassade för den nya blixten så jag fick ägna mig åt en del pyssel med glasslåda, sax, aluminiumtejp, några små plastbitar, mera aluminiumtejp, lite dubbelsidig tejp, förpackningsfoam (skumfolie) och silvertejp.

Så med ny magic arm, ny blixt och ny diffusorlåda letade jag mig till Bådaviken. Nya Laowa-objektivet var på kameran och gamla MP-E65 i väskan.

Expeditionen inbegrep några olika uppdrag. Det ena var att kika efter möjliga kvarvarande Xiphydria picta eftersom jag fått rapporter om att både honor och hanar varit nyligen varit aktiva ute på Valsörarna. Jag har ju inte observerat någon hona i Bådaviken och kände mig nödd att kika om jag kunde ha fel i min tidigare misstanke om att de redan hade kommit och gått i samband med besöken i juli. Exemplaren på Valsörarna var dock troligen kläckta i ett vedlider där de inte exponerats för sol under sommaren och kanske därför var sena.

Några X. picta hittade jag inte. Så jag tror fortfarande att jag var för sent ute för att se honorna det här året. Förmodligen är de aktiva i början av juli. Nytt försök nästa år.

Uppdrag nummer två handlade om att lära mig hitta lämpliga inställningar med den nya kombinationen av kameratillbehör. Lära känna utrustningen alltså.

tredje uppdraget var att helt enkelt bara spana efter diverse olika småkryp och fjärde uppdraget var att njuta av dagen.

Större björkbärfisen var första krypet jag träffade på. Blev två exponeringar innan den hade klättrat för högt upp längs björkstammen. Ingetdera fotografi blev enligt önskemålen, men så handlade det ju också om att försöka hitta rätt inställningar.

Trots sin vanlighet har större björkbärfis tidigare inte dykt upp här på bloggen. Det är således åtgärdat nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar