måndag 21 augusti 2017

Mötte en slags vägg

Jag har en uppgift till mig själv. Kolla hanarna mer ordentligt!
När man tar sig an dessa solitära bin vill det ju nästan bara vara honor som får uppmärksamhet. Hanarna har därför blivit en ganska blank fläck i mitt medvetande.

Så när jag dokumenterat en hane som denna, känner jag mig vilsen och nästan uppgiven redan från början. Det är verkligen inte omöjligt att sitta och leta sig fram till rätt modell. Så förtvivlat många buksamlarbin (Megachilidae) har vi inte i Finland. Särskilt många av dem kan den här hanen inte heller sammanblandas med. 

Så åter igen kände jag mig böjd att fråga angående detta kryp. När svaret kom - och det kom snabbt - kände jag mig en smula nolo (eller nålo. Korta vokaler)... österbottniskt ord för en viss typ av dumhet. Honor av Heriades truncorum - väggbi - har jag ju fotograferat tidigare. Den artningen borde jag ha lyckats genomföra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar