måndag 7 augusti 2017

Håvar in nya dussinkryp

En 7-8 mm liten knäppare med ett slags anonymt och vardagligt (läs "icke spektakulärt") utseende gav mig några minuter huvudbry. Den normalt användbara sidan kerbtier.de gav mig ingen  indikation som kändes klockren. Visserligen har sidan långt ifrån alla arter och den är ju även tysk - vilket innebär att artinnehållet inte är helt jämförbart med österbottniska förhållanden.

Men tack vare tips via en skalbagge-sida på fb lossnade ett plausibelt svar. Om det plausibla svaret stämmer rör det sig om arten Athous subfuscus. Den finns också på kerbtier.de men bilden där visar ett exemplar med ganska hög kontrast mellan halssköld och täckvingar. Andra bildkällor presenterar art-bilder vars baggar stämmer bättre med den jag fotograferat.

Athous subfuscus tycks enligt uppgift vara tokvanlig i Finland, så det är hyfsat goda odds på att det också är arten i fråga. Men även tokvanliga arter ska ha sin plats här på Utgångspunkten. Antagligen har jag förstås träffat på subfuscusen flera gånger tidigare men eftersom jag inte råkat notera den sedan jag inledde mitt stora artkryssande (och "började från noll"), så är den givetvis samma nya fräscha kryss som vilken raritet som helst. Jag håller dock kvar ett litet frågetecken.

?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar