måndag 7 juli 2014

Dromedarspindel

En inte helt lyckad bild på en inte helt ovanlig spindel som jag trots allt inte råkat få ögonen på tidigare. Det handlar om en alldeles speciell liten hjulspindel som heter konspindel. Sitt svenska namn har den fått för att bakkroppen har en väldigt kännspak, "löst konformad", puckel.
Det var dock så att spindeln på bilden satt så pass högt och svårtillgängligt att jag inte riktigt kom åt att fotografera den så som jag önskade. ...För att inte tala om hur mycket nätet vibrerade hit och dit i blåsten. Undanflykter, undanflykter.

Den var dessutom inte längre än ca 4 mm så jag kom inte heller åt att faktiskt artbestämma innan jag var hemma och såg bilderna på datorn. Det här exemplarets puckel är inte heller särskilt framträdande. På bilden får man snarare intrycket av att bakkroppen är lite avsmalnande baktill. Vad jag inte hade koll på under själva fotograferandet är spindelns andra karakteristiska kännetecken - de trassliga sektionerna i hjulnätet. De skymtas i bilden. Konspindeln förvarar sina byten i dessa trasselområden.

Spindelns vetenskapliga namn är Cyclosa conica, de finns i stort sett över hela landet förutom (troligen) längst upp i norr. Hanarna blir ca 4 mm och honorna 7 mm långa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar