torsdag 10 juli 2014

Dvärg blir lite mindre liten

De egna ögonen vill väl inte prestera på topp när det gäller att okulärbesikta detaljerna på kryp mindre än 6-7 mm... eller om jag är riktigt ärlig - 1 cm.
Den här 3 mm långa ljusgröna varelsen var alltså inget annat än en 3 mm lång ljusgrön plutt innan jag hade den på kamerans lcd-skärm. Vid det laget var jag ändå mest bara fokuserad på att försöka få till fotografierna så själva djuret och dess utseende synade jag först när bildernas ettor och nollor tankats in på datorn.
Då återstår "bara" att försöka luska ut vad det är för något.

Att det är en halvvinge som fått för liten kostym stod ju helt klart. Att det är en nymf var också ganska uppenbart. Vad det är för halvvinge-nymf var dock ett större frågetecken. Någons slags strit var min spontana gissning men jag hittade aldrig riktigt rätt när jag sökte bland stritarna.

Till slut slängde jag upp bilden på en sida där entomologer kan bidra med sina kunskaper och där lossnade det givetvis omgående - åtminstone vad familjetillhörigheten beträffar.
Det är underbart när sådana kunskaper finns tillgängliga.

Det ska nämligen röra sig om en dvärgstrit (Cicadellidae) av något slag. Man kan möjligen ännu ringa in släkte på basen av utseende och proportioner men där går kanske gränsen. Dvärgstritens "rätta färger" lär dyka upp först när ömsningen är helst klar och det nya skinnet/skalet fått stelna till. Jag kan väl tillägga att kostymbytet skedde på ett litet asp-skott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar