måndag 21 juli 2014

Om humlemottet och den allmänna osäkerheten

För ett par år sedan revs en genomrutten vägg här hemma. Konstruktionen var byggd 1910 och pga. oupptäckt långvarigt vattenläckage genom taket och in i själva väggen hade stora delar av allt material fått gott om tid att ruttna bort och i princip försvinna. Det betydde att en hel del tomrum uppstått mellan ytter och innerpanelerna. Där hade getingarna gladeligen byggt sina bon under många år. I väggen fanns även en stor mängd oerhört starka och sega mattor av tätt ihopvävda korta rör - kokongerna av humlemott.

Humlemott - Aphomia sociella - är på inget sätt en ovanlig fjäril men möjligen en aning oansenlig och dessutom nattaktiv. Med andra ord en fjäril man kanske inte lägger märke till alla gånger. Hur som helst är det ett av de där många vanliga småkrypen jag liksom bara vagt kände till sedan tidigare - ungefär så där som att jag hört/läst namnet i förbifarten men sedan inte ägnat mer tid åt saken. Jag kollade förvisso upp vad de där kokongerna var för något men där stannade också humlemott-tråden den gången.

Men så får mitt lilla artkryss-projekt också ta sin tid. Jag behöver inte jaga efter nya observationer - de kommer emot mig i lugn och stadig takt. Det finns många högst vanliga organismer jag inte "kryssat av" men tids nog lär de dyka upp.
... Tja... förutom gällande fåglarna då alltså. Där blir det nog fråga om något slags extra anstaltande (specifik plats, specifik tidpunkt, lära mig känna igen ett läte, etc.) för att pricka av fler.

Det har varit många eftermiddags-åskskurar i Nykarleby på sistone. Efter några av dem har jag letat mig ut med kameran en kort stund på gården. Regnskurarna stör en del insekter i deras dagsvila och de tvingas söka nya platser som inte alltid är helt optimala enligt deras egna önskemål.
Mycket riktigt. På en presenning hittas bl.a. denna fjäril helt öppet. Ordet humlemott passerar förvisso flyktigt i bakhuvudet men jag nöjer mig med att tänka bara mott och sedan dokumentera för att därefter söka fler motiv.

Det är när man som lekman sedan sitter och jämför sina bilder med litteraturen som osäkerheten ibland bara blir större och större trots att det borde vara tvärtom. Är mitt humlemott verkligen ett humlemott? Det är visserligen ett blekt och nött exemplar. Många av vingarnas bakre fjäll saknas helt men jag tycker mig skönja någorlunda rätt färgtoner och grundmönster för arten i fråga. Kan diskfläcken (mörk fläck/prick på framvingen) vara så där blek (ser bortnött ut)? Jag vet inte. Storleken på fjärilen stämmer i alla fall.
Pjah. Tur att jag inte har någon auktoritär entomologisk position som måste försvaras och förhoppningsvis är jag tillräckligt tydlig med vissa av artbestämningarnas otydlighet på den här bloggen så att jag inte uppfattas som något slags allvetande orakel (eller mer troligt "tror-sig-veta-besserwisser").

För att ännu återkomma till den där väggen med getingbon och humlemott-kokonger. Humlemott (larverna alltså) äter bon av både getingar, humlor och bin.

PS. Om någon vet med sig att bilderna faktiskt visar en annan fjärilsart så får jag svälja förtreten, spara delar av texten tills jag stöter på ett riktigt humlemott och redigera om allt detta.

PPS. Jag tog tyvärr inga bilder av kokongerna då när det begav sig. Men sök lite på humlemott så serverar www flera fotografier.


2 kommentarer:

  1. Humlemott är det nog (jag är definitivt ingen expert!), hona är det nog också. Den representerar en modellorganism för en inquiliner (eller hur det nu skall skrivas på svenska?)! Som inte är parasit, men lever tillsammans med en annan organism, andra exempel är de insekter som lever i väggen på de galler som parasitsteklar bildar på växter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bekräftelsen!
      Hona ja, det glömde jag tillägga så tack också för det.
      Jo det är hur spännande som helst med organismer och deras inbördes anpassningar/beroende gentemot andra organismer. Finns ju liksom ingen hejd på vad som kan upptäckas på det området - för vetenskapen i bräschen då alltså.

      Radera