onsdag 30 april 2014

Härlig överraskning

De pinnar som nu råkar följa den här bloggen lär ju vara väl medvetna om att jag håller till rätt ofta vid Bådaviken här i Nykarleby. 21.4 drog jag mig också ditåt. Ganska kort efter min ankomst svallade det till i vattnet och något mörkt bröt ytan.
Inget konstigt egentligen. Gäddorna leker i viken och de producerar lite plask och ringar med jämna mellanrum.

Jag noterade ändå att det här var något helt annat. Kameran siktades in och jag tryckte av flera exponeringar så fort något syntes ovanför vattnet och så länge det var möjligt. Bilden ovan är obeskuren.
Här nedan har jag förstorat rejält.

Tre alternativ cirkulerade under hårsäckarna. Bisam, mink eller utter. Det visade sig ändå snabbt att det handlade om det sist nämnda. Storleken på djuret och den oerhörda effektivitet med vilket det simmade kunde helt enkelt inte missuppfattas. Bilderna verifierade observationen.

Uttern simmade målmedvetet utåt och försvann snabbt in i den täta vassen som omger det numera ganska trånga och grunda utflödet till Bådabukten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar