tisdag 11 april 2023

Påsklördag

Påsklördagen bjöd på värmande solsken och jag drog åter iväg ut på spaning efter de småkryp som börjat vakna i vårvädret. Den här gången valde jag en skoterled jag inte vandrat längs tidigare. En del av min aktivitet var repris från föregående dag, nämligen att skaka barrträdsgrenar utifall någon spännande hjulspindel kunde tänkas dyka upp.

Resultatet var lika repris-aktigt som metodiken. 
Här (bilderna ovan och nedan) är två små konspindlar, Cyclosa conica. Båda två i yngre åldersstadium än den konspindel jag hittade dagen innan.


Under barken på en död gran fanns denna gömslespindel, Cryphoeca silvicola. Gömslespindel verkar även höra till trädgårdens fauna eftersom den hittats här hemma vid upprepade tillfällen.

Granbaldakinspindel, Pityohyphantes phrygianus, dök som vanligt upp i mängd och massor.

Små individer av någondera art i aureolus-gruppen (tre synnerligen lika arter i släktet Philodromus) är ingen överraskning när man rotar omkring bland granar.

Årets första Salticus cingulatus kryssades av på en tallstam. Tidigare hette den stamhoppspindel men bytte under förra året till stamzebraspindel. Gamla namnet finns kvar i alla mina tidigare inlägg med denna art.

Självfallet kunde jag inte låta bli att utmana ögonen med att få korn på kopparsnabblöpare.



De senaste dagarnas sol och värme har förstås nött ytterligare på snötäcket som nu äntligen börjar se ut att ge med sig. Känslan är hur som helst att våren är ganska vintrig än så länge. 
Fler fynd från promenaden längs skoterleden är på kommande.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar