söndag 23 april 2023

Bådaviken 16.4. Del 1 - Lavsnabblöpare

Självfallet ska även det här bloggåret inbegripa löjligt många lavsnabblöparinlägg. Eftersom jag tidigare hävdat att det här är världens lavsnabblöpartätaste blogg känner jag press på att bibehålla nämnda faktum ifall någon får för sig att konkurrera om titeln.

16.4 hittade jag (bara) två hanar. Båda som förväntat i subadult ålder eftersom det är i det stadiet de verkar övervintra. Den första (bilderna ovan) fanns på ett ställe där jag inte sett dem förr. Den andra (nedan) hittades på en yta där jag observerat i stort sett alla tidigare lavsnabblöpare. Som vanligt ska jag under sommarhalvåret söka dem i andra områden av Bådaviken för att se ifall det finns någon spridning. 

De senaste två åren har det blivit svårare att få korn på dem och jag misstänker att spindlarna eventuellt minskar i antal eftersom de döda alstammar de verkar föredra snabbt förfaller... och faller. På levande alar (och björkar) har jag fortfarande inte sett några spindlar. Det betyder dock inte att de inte finns på dem.

Min hypotes är att de döda stammarna föredras på grund av både större födotillgång och bättre möjlighet att hitta spretande och barkflagor som skydd för både sig själva och äggsäckarna senare under sommaren.

Här ett av många tidigare inlägg om och med arten, som på vetenskapiska heter Philodromus poecilus, i fråga.

Svampen som tränger genom barken till vänster i bild torde vara Tympanis alnea, tuvskål. Jag har i skrivande stund inte bekräftelse på det antagandet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar