måndag 16 juli 2018

glänsande eller glittrande.

Får se om sommarens roligaste observation och dokumentation blir svängflugan Nemopoda speiseri. En god chans till plats bland de fem roligaste torde i alla fall vara ganska klar trots att vi har mycket av småkryps-säsongen kvar.

Det här är ju också en svängfluga (fam. Sepsidae). Men det här är en betydligt mer trivial art i dessa trakter.

Om jag artat honom rätt på basen av vad jag ser på frambenens femur, samt på en del andra karaktärer, så torde han höra till arten Sepsis fulgens.
Måhända platsar han inte på samma lista som sin släkting i länken ovan, men han är allt fin ändå.
Ett frågetecken dröjer sig kvar angående korrektheten i min artning, men det får jag radera ifall jag erhåller bekräftelse må mitt antagande.

Artnamnet fulgens betyder bl.a. glänsande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar