söndag 29 juli 2018

Back in the saddle again...

Den gamla Aerosmith-dängan är knappast vad det lilla kvalstret nynnar på trots att det och dess artfränder har placerat sig på en sadellocke - Mitopus morio.

Fick här om kvällen för mig att leta mig lite närmare de där kvalstren. Skulle ju vara någorlunda kul att ha en smula koll på dem. Tror jag tidigare nämnt att det högst antagligen finns ganska mycket för hugade forskare att rota i vad alla kvalster beträffar.

Kvalsterlarverna tillhör möjligen släktet Leptus, men det är en aningen vågad gissning eftersom det finns ett antal andra Prostigmata-grupper som ägnar sig åt dylik verksamhet i larvstadiet. Släktet Leptus verkar oftast vara förknippade med lockespindlar, men det är förstås ingen garanti.

Leptus-larverna (och andra parasiterande kvalsterlarver) lever alltså på blodet (el. eg. hemolymfa) av olika småkryp. De löser upp ett litet hål på offrets exoskelett och kan därefter  sörpla i sig utan bekymmer.

Det finns ju många "borden" här i världen Ett av den vore ju att föda upp dylika kvalster. Man ordnar med lämplig förvaring åt en locke som denna och har den under uppsikt tills kvalstren avslutat det de gör när de är larver. Då släpper de sig ner på marken och ombildas till ett första nymf-stadium. Redan då skulle man börja ha en viss inblick i hur de kommer att se ut som vuxna och eventuellt vilken art det kan tänkas röra sig om. Särskilt svårt torde det ju inte vara.

Men jag har en hel drös småkryp - steklar - jag borde ordna upp först.

Notera förresten det lilla vita kvalstret på pedipalpen i bilden ovan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar