lördag 30 mars 2013

Påsklördag - del 4: Havsörn och korp

I förra inlägget - "Påsklördag del 3" - var jag på väg till åmynningens huvudfåra för att ta en närmare titt på en stor grupp gråtrutar. Men då avbryts jag av en stor mörk fågel över Hästbådagrundet. En ung havsörn är på väg utåt i riktning mot Alören men går ner och landar på Sandörsfjärden. Jag lubbar raskt tillbaka de 300 metrarna där jag lämnat det stora objektivet kvar på stativet (se förra inlägget) och dessutom "i rätt riktning" i förhållande till örnen. Jag hann fram men hade glömt teleconvertern på (testade lite). Den gav inga bra resultat och då lyfte örnen. Jag fortsatte med 400-objektivet istället. Örnen flög in över udden vid Herpmans sand och då dök plötsligt två korpar upp. Det blev Följa John i vilda kringelikrokar där örnen och korparna bytte om och jagade varandra om vartannat. Till slut gav örnen upp och flög ut över Alören och bort ur sikte.
Bilderna här nedan är som de är - avståndet var stort och det är hård beskärning - men så är detta också bara en blogg - ingen portfolio.











































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar