fredag 29 mars 2013

Lugnt på långfredag

Visserligen hade jag gått in på SMHI's iskarta och sett det aktuella läget men jag for trots allt ut för att se det - isläget alltså - på riktigt.


Därefter tog jag några vändor till diverse presumtiva fågelmarker . Bland annat ut till fågeltornet vid Bådan. Där flög som vanligt kråkorna i skytteltrafik och gråtrutarna drog omkring utanför viken. Inne i skogen var det siesta. En positiv detalj var att jag hittade väldigt många pinfärska spår på en plats där jag tidigare förväntat mig sådana men inte stött på några. Det är ett ställe där man brukar skymta järpar och framförallt orrar allt som oftast men de har lyst med sin frånvaro den senaste tiden. 

Tjädern hade också lämnat spår. Olika sådana. Den här högen var i och för sig inte dagsfärsk.
Innan jag kom mig hem drog fågellivet igång igen. Grönfinkarna sjöng som besatta i grantopparna och hackspettarna återupptog sitt frenetiska arbete med kottarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar