lördag 30 mars 2013

Påsklördag - del 1: Skogen

Det var mulet i morse och solen skulle följaktligen inte erbjuda någon strålande uppgång men jag beslöt mig ändå för att ta mig ut. Stannade upp och satte mig ner en rätt lång stund i närheten av den plats där jag igår hittade färska spår av skogshöns. De kan ju mycket väl ha varit på plats men visa sig - det ville de inte. Hackspettarna var på gång. Det trummades och kivades om vartannat. Tre hackspettar på samma plats verkar åtminstone vara en för mycket. När de flög omkring hade de ett läte jag inte hade hört eller kände till sedan tidigare. Det var ett svagt och snabbt upprepat "klopp, klopp, klopp..." ungefär som om de klappade med näbben. Tur att det var tidigt och tyst. Normalt ekar ljudet från trafik, skotrar och fyrhjulingar så långt att ett dylikt ljud helt drunknar. Så småningom kände jag mig färdig med skogen och letade mig ut mot Bådan. Mer om det i "Påsklördag - del 2" som är på kommande. Men först den sedvanliga utskällningen av talgoxen:


Bild 1: EOS 60D, EF 400 5.6 L. f7.1. 1/320. ISO 2000
Bild 2: EOS 60D, EF 400 5.6 L. f7.1. 1/320. ISO 2000
Bild 3: EOS 60D, EF 400 5.6 L. f7.1. 1/400. ISO 2000


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar