torsdag 5 september 2024

Bådaviken 3.7. Del 7 - Lavsnabblöpare

Eventuella återkommande läsare av bloggen har antagligen tagit del av mina många inlägg om lavsnabblöpare Philodromus poecilus.

3.7 var spaningen efter dem av det mer sparsamma slaget.

Intrycket var att lavsnabblöparna i år blev vuxna aningen tidigare än normalt för Bådaviken. Jag kan i och för sig inte med säkerhet avgöra vad som är normal tidsintervall eftersom det skulle kräva tätare eftersökningar gjorda över ett större antal år.

Lavsnabblöparspaningen må ha varit sekundär men stammarna granskades ändå ganska ingående eftersom jag mestadels letade andra typer av småkryp. Vissa plattnosvivlar hör t.ex. till önskearterna. Så med tanke på den saken var de tre lavsnabblöparna jag observerade ändå förhållandevis få till antalet. 
Jag misstänker honorna redan lagt ägg i skyddade skrymslen och att hanarna kanske inte längre lever eller är aktiva på ett sätt som gör dem synliga. 
Åldern på de tre fyndade lavsnabblöparna är jag aningen osäker på. 

Den första (bilderna ovan) är i något juvenilt stadium och nedanvarande lavsnabblöpare torde vara antingen en äldre juvenil eller möjligen redan subadult... om jag tolkar utseendet och karaktären korrekt.

Först senare när jag granskade bildmaterialet mer ingående noterade jag att den tredje lavsnabblöparen, en juvenil så vitt jag kunde notera, hade sällskap.

Tyvärr satt fokus inte precis på de små larverna och detaljerna är således osynliga.

Det torde dock röra sig om relativt nykläckta nätvingar (Neuroptera) och närmare bestämt möjligen någon florslända (Hemerobiidae).
Jag får återkomma ifall frågetecknen rätas ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar