måndag 16 september 2024

Bådaviken 3.7. Del 21 - Parasteatoda sp.

Nu blir det Parasteatoda-fest som slutar aningen avslaget och utan fyrverkerier.

Gamla omgående efter cykeln var parkerad och jag påbörjade spana efter småkryp fastnade denna Parasteatoda-hona på näthinnorna.

Dessa spindlar upptäckte jag förra sommaren och även om en del experter, på basis av bildmaterialet, var säkra på att det rör sig om husklotspindel P. simulans hyste jag ändå ett litet tvivel med tanke på artens ovanlighet i landet och med tanke på att dylikt blekt färgade fröspindlar P. lunata trots allt konstaterats existera. 

Således ville jag erhålla säkerhet genom fynd och epigynkontroll nästkommande säsong - alltså den nu gångna sommaren.

3.7 hade jag inte med mig rätt utrustning för sådan kontroll. Jag hade inte riktigt förväntat mig hitta vuxna honor då än. Ingen insamling eftersom jag inte har tillstånd för det i naturskyddsområdet.

Hona nummer 2 (ovan).

Hona nr. 3 (ovan).

Hona nr. 4 (ovan).

Hona nr. 5 (ovan).

Hona nr. 6 (ovan).

Hona nr. 7 (ovan och två bilder nedan).

Den här honan ville jag låna ur nätet en smula. Hon har mer mättat röda toner och påminner således aningen mera om fröspindel som dock vanligen har mer svart på bakkroppen. 
Betyder det att det handlar om ljusa och bleka fröspindlar eller förekommer båda arterna i Bådaviken? Eller kan husklotspindel se ut så här?


Hona nr. 8 (ovan).

Hona nr. 9 (ovan).

Hane nr. 1 (ovan och nedan).


Hona nr. 10 (ovan).

Hon, hona nr. 10, hade en larv och en hane (således hane nr. 2) i sitt nät.

Att jag skulle återvända till Bådaviken ganska omgående med anpassad epigynkollarutrustning var självklar. Vem vill inte ha säkerställd artbestämning?
Blev det gjort?
Nej!

Jag plitar ihop det här inlägget hela två och en halv månad efter det aktuella Bådavikenbesöket. Den här sommaren har helt enkelt inte riktigt blivit som tänkt... eller så som jag kanske trodde... om jag nu egentligen alls trodde något om hur den skulle gestalta sig.

Illustrationsuppdrag och konstprojekt började uppta ganska stor del av tiden och dessutom bidde det tillökning på hundfronten. Helt plötsligt hade veckorna passerat utan ny vistelse i Bådaviken. Sommarens resterande småkrypsexpeditioner skedde i trädgården och de var korta. 

Tredje gången gillt nästa sommar?... angående epigynkontroll alltså.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar