tisdag 24 september 2024

Trädgården 13.7. Blomkrabbspindel

Sommaren 2023 letade jag blomkrabbspindlar överallt bland blommor på allehanda ställen. Just då höll jag nämligen på med just blomkrabbspindel Misumena vatia i arbetet med att illustrera Sveriges alla krabbspindelarter för Artdatabanken. Visserligen finns det gott om referensmaterial på arten eftersom den är vanlig, men det är förstås alltid roligast med när man kan utgå från egna dokumentationer.

Inte en enda blomkrabbspindel bland alla de blommor jag synade i allehanda rabatter. Antagligen ett exempel på Murphys lag. Den här sommaren har jag förstås fått korn på ett antal och jag har inte ens letat.

I en nästan utblommad björnloka festade denna välkamouflerade hona loss på den ena flugan efter den andra. Här är det en blomfluga i släktet Syrphus som fallit offer.

En dryg timme senare var blomflugan konsumerad och krabbspindeln återupptog sin beredskap för nya blombesökare.

Nästa byte blev en fluga som ser ut att tillhöra familjen husflugor (Muscidae) om jag inte misstar mig.

Nedan några variationsexempel på blomkrabbspindel. Utöver vit och gul, samt övergångstonerna hos spindlar i färd med färgbyte, förekommer mer eller mindre gröna band på framkroppen och röd teckning på bakkroppen. I vissa lägen är helhetsintrycket av aningen grön, eller i vissa fall rent av svagt blåaktig, ton.



2 kommentarer:

  1. Det tar några dagar för dem att byta färg, men de gör det alltså inte genom att ömsa hud?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sker - gravt förenklat - genom ta upp färgpigment i kroppen eller genom att absorbera och göra sig av med det.
      Dvs. det vita (guanin) finns lagrat i cellvävnad under den transparenta "ytterhuden" och när de behöver bli gula tas färgpigmentet upp i kroppen (genom födan) och placeras - förenklat - ovanpå guaninet. Det tar ungefär en vecka att byta från vitt till gult. Behöver de bli vita igen kan det ta ett antal veckor då processen att absorbera och "forsla bort" färgpigmentet är långsammare.

      Radera