lördag 31 juli 2021

Poemenia hectica

Borde egentligen kanske ha en del bilder som visar några detaljer, men även i avsaknad av sådana kan denna stekel med god sannolikhet behäftas med namnet Poemenia hectica. Övriga arter listade på laji.fi har lite annat utseende.

Rapporteringsstatistiken på laji.fi kunde jag förresten påverka ganska mycket i det här fallet. Där finns för närvarande endast en rapport av P. hectica. Den är från Jyväskylä.

Här är ett inlägg med en hona jag hittade 2018. I samlingen vet jag att det för närvarande finns åtminstone tre  än så länge odokumenterade honor. Totalt har jag alltså fem möjliga observationer jag kunde/borde rapportera. hur kan det vara så svårt?

Denna hona dokumenterades i samband med att hon släpptes ut från trädgårdens växthus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar