fredag 7 december 2018

Poemenia hectica

Jag kör ju ingen julkalender här på bloggen det här året. Borde planera och påbörja en sådan på förhand. Annars blir det helt enkelt för tidskrävande om man ska fixa ett inlägg varje dag. Men jag har en drös insamlade steklar som sakteliga dokumenteras och förstås får dyka upp på dessa sidor vartefter. Med lite arbete lyckas jag säkert hålla inläggstempot i någorlunda synk med adventsljusstakens tändningsschema. Lovar dock inget.

"Insamlade steklar?" frågar läsaren nu - om läsaren är en sådan person som följer den här bloggen alltså.
"Du har ju skrivit att du inte samlar!"

Nej det gör jag inte heller - annat än i undantagsfall. Men din fråga är garanterat ett resultat av att du missat en del av mina senare inlägg. Jag har ju inget emot att samla in självdöda småkryp och den här stekeln är ytterligare en av de som dött fönsterdöden här hemma i snickeriet. Trycker man på etiketten Insekter - Steklar - Brokparasitsteklar hittar man flera nere i de äldre blogglagren.

Men vad har vi här då?

Stekeln har en kroppslängd på 10 mm och i aktern sitter en 7 mm lång ovipositor. Bilder av äggläggningsrörets "borrkrona" finns längst ner i inlägget.

Trots att jag samlat observationer av steklar - och gärna specifikt Ichneumonidae (brokparasitsteklar) - i ganska många år är jag än så länge inte särdeles bekant med alla underfamiljerna. Noterade omedelbart att den här inte tillhör någon av dem jag är bekant med sedan tidgare.

Jag gjorde några snabba sök bland brokparasitsteklarnas många underfamiljer och noterade att det troligen måste röra sig om Poemeniinae (vedhålsteklar).

Speciellt när jag kikade på bakkroppsskaftet/första tergiten (Petiolus) såg jag att likheterna var slående med hur det ser ut hos släktet Poemenia i nämnda underfamilj. Men mina ytliga efterforskningar inkluderade osäkerhet kring om andra släkten också hade motsvarande utseende på de detaljer jag inspekterat.

Givetvis slängdes upp stekeln på Hymenopterists forum. Poemeniinae bekräftades. Hade jag varit modigare i min gissning skulle jag också fått rätt på Poemenia. Dessutom fick jag den här gången art och rätta svaret på stekeln är således Poemenia hectica.

P. hectica har holarktisk utbredning. Jag har i nuläget inte hittat information om vad stekeln är känd parasitoid på i våra trakter, men ett svenskt examensarbete (1) i biologi (kring i Sverige förekommande vedhålsteklar) nämner att stekeln fångats i områden med döda lövträd. Troligen är vedhålslevande skalbaggar (larver) de huvudsakliga värdarna. Arten ska enligt ett koreanskt papper (2) även vara uppfödd på bl.a. någon Raphidia-art (fam. Raphidiidae. Ormhalssländor), ekvecklare (Tortrix viridiana), och snyltvedstekel (Xeris spectrum). 

Försökte få vettiga bilder av ovipositorns spets, men den är svårfotograferad då den är tunn och genomskinlig vilket gör att de inre formerna och färgerna i viss mån döljer den yttre skulpturala formen oberoende hur jag försökte ordna med belysningen.

Lateroventral bild (från sidan snett underifrån)

Lateral vy (från sidan)

Dorsal bild (ovanifrån)

Lateral.

Lateral. 



Referenser:

Jon Kanders
Uppsala Universitet 2009

Kyong-In Suh, Jong-Wook Lee and Won-Young Choi
Entomological Reseach Bulletin 29(2): 135-141 (2013)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar