torsdag 27 december 2018

Miscogastrinae

Julhelgen är kanske över men julen är i allra högsta grad kvar. Därför fortsätter jag med julbling i form av representanter ur överfamiljen Chalcidoidea (glanssteklar).

Givetvis är jag endast ytlig av mig och kopplingen mellan steklarna och julen är blott och bart baserad på glans och glitter.

Likt de tidigare grönglänsande steklarna jag lagt upp denna månad är den här insamlad i växthuset. I oktober placerade jag ut ett antal skivor uppe i taket och med dem kunde jag fånga upp döende insekter uppe vid glastaket.

Längden är ganska exakt tre millimeter. Tyckte det borde vara relativt lätt att komma fram till släkte då den uppvisar en hel del detaljer som ser förhållandevis specifika ut.








Det hjälpte inte och jag lade upp bilderna på Hymenopterists Forum för att få experthjälp.
Många minuter hann inte gå förrän släktet Lamprotatus nämndes i kommentarsfältet.

Gissningen verkar vara kvalificerad men det är ändå för tillfället osäkert om man vågar sträcka sig längre än underfamilj Miscogastrinae.

En nyckel för dessa finns tillgänglig och i något skede ska jag försöka traggla mig genom den. Jag uppdaterar inlägget om eller när släkte och eventuellt art klarnar.

Uppdatering 13.1.2024: Lamprotatus splendens, med visst frågetecken för arten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar