torsdag 15 juli 2021

Bådaviken 20.6. Del 11 - När självbehärskningen sätts på trippelprov.

Det fösta som skedde när jag tog av mig cykelhjälmen och lutade cykeln mot ett träd ute vid Bådaviken var den omedelbara ansamligen av stickmyggor. Under hela vistelsen där ute i strandskogen hade jag ett grått moln runt mig.

Det visade sig vara tre olika arter. Måhända var det fler, men tre olika dokumenterade jag som någon slags "bifångst" medan jag egentligen sökte steklar och spindlar.

De tre första bilderna visar en Aedes cantans, sommarskogsmygga.

Följande fyra bilder är av Aedes excrucians, vinkelklomygga.




Och sist har vi ett, av förmodligen fler, fulltankat exemplar av Aedes communis, skogstömygga.

Jag brukar glömma hem reservbatteri, något objektiv eller kamerans minneskort. Den här gången hade jag glömt myggmedel. Det var olyckligt och myggmolnet hjälpte mig sannerligen inte hitta steklarna jag sökte. Nerverna sattes på hårda prov må jag säga.

Fast egentligen borde man ju intressera sig lite mera för dessa fascinerande varelser. De har mycket intressant att bjuda på om man bara ser förbi deras högfrekventa närmanden.

Tack till Anders Lindström och Disa Eklöf för artbestämningar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar