lördag 27 februari 2021

Microgastrinae

Min småkrypsdokumentation körde efter nyår rätt ner i någon seg lervälling och nu kommer jag knappt framåt. Det är långa uppehåll i tid mellan de tillfällen då dessa bilder togs. Livet består ibland av annat än fotografering av insamlade insekter och bloggande.

Brackstekeln (insamlad i ett av trädgårdens växthus) har rejält insjunken och förkrympt bakkropp och jag bemödade mig inte om att dokumentera den. I övrigt ser den ut så som bilderna visar.
Längden är ca 3,5 mm.

Underfamiljen är Microgastrinae. Det är ett stort gäng på totalt åtminstone 175 arter i Finland. Släkte (17 släkten i Finland) borde man rimligen lyckas komma till, men hittills har jag inte riktigt fått napp. Bracksteklar hör inte till dem jag är särskilt bekant med och det ska erkännas att uthålligheten blir aningen lidande då.

Återkommer ifall jag erhåller svar.

Edit 1.3.2021: Donald Quicke och Ranjith AP har i en grupp för steklar på Facebook skrivit att det är en art i släktet Microplitis. Då det här är en hane blir artbestämning i princip omöjligt. 

25 arter är listade i Finland. Merparten av arterna i släktet verkar parasitera nattflyn (Noctuidae) och till en viss del har några arter testats som biologisk bekämpning mot ett antal skadedjursstämplade nattflyn. Microplitis förekommer i en del studier på hur parasitsteklar lokaliserar värddjur med hjälp av doft och syn, samt hur honorna bygger upp erfarenhet och lär sig bli effektivare på att hitta sina offer. De återkommer dessutom i studier kring den kemiska krigföring som pågår mellan parasitoider och immunförsvaret hos värddjuren (se referens)



Referens:

The Braconid an Ichneumonid Parasitoid Wasps. Biology, Systematics, Evolution and Ecology
Donald L. J. Quicke
Wiley Blackwell 2015.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar