onsdag 3 februari 2021

Minnesvärd lunchrast - milt talat!

Här har hänt grejer minsann!
Lägg onsdagen 3.2.2021 på minnet!

Onsdagen 3.2.2021 är nämligen dagen då gråspett för första gången observerats på bloggredaktionens tomt. 
Har jag redan nu tagit del av årets största naturupplevelse?

Du kanske mumlar "Tja... hur stort är egentligen det? Gråspettar syns väl överallt på matningarna i Österbotten numera?"

Ja, det kanske de gör - om man överdriver lite. Men det är oftast vid matningar ute på landsbygden. Den här matningen är ju mitt inne i centralaste centrum av metropolen Nykarleby och här är gråspett kanske inte så fruktansvärt självklar. Det är trots allt hela 500 meter till närmaste skog - fågelvägen då förstås. Ska man masa sig dit till fots är det säkert 600 meter.

Jag kastade mig förstås hals över huvud efter kameran och tog bl.a. den här bilden (nedan). Flera bilder togs men den här blev mest lyckad.

Fönsterglas som möjligen är gjorda i andra halvan av 1800-talet kan ge vissa optiska effekter när man fotograferar genom dem. Men det är väl något man noterar endast om man vet om det?

Detta utspelade sig under lunchrasten. 
Och det började inte ens med gråspett!

Medan jag förberedde maten som skulle förtäras hoppade en trädkrypare omkring på stammen av den klibbal som planterats utanför köksfönstret. Trädkrypare har setts i trädgården en gång tidigare, men inte av mig och det här var således mitt första gårdskryss av arten.

När jag 20 minuter senare inmundigade lunchen fångade ögonvrån upp en stor grå fågel hängandes på fettkorven ute vid fågelmatningen. Resten är redan förmedlad historia.

Trädkrypare och gråspett! 
Två nya trädgårdskryss inom loppet av 20 minuter!

Gråspetten var trädgårdskryss nummer 47. 
För att räknas till den här trädgårdslistan ska fågeln ha landat inom tomtgränserna.

Efter lunchen gick jag ut en kort stund men gråspetten var inte intresserad av att visa sig.

Gulsparvarna och grönfinkarna satt uppflugna i toppen av den stora cembratallen. Pilfinkarna tjittrade i ett körbärsträd och talgmesarna körde skytteltrafik mellan fröautomaten och omkringliggande buskage.



3 kommentarer:

  1. Hackspettar flyger nog inte gärna över öppna områden, gröngölingen saknas därför både i Finland och t ex på Gotland. Men å andra sidan räcker det nog ofta med att de kan följa enstaka träd och behöver inte skog. Jag har sett spillkråkor som förflyttar sig in i städer längs vattendrag, eftersom det finns mindre lövträd som de kan följa längs vattendragen

    SvaraRadera
    Svar
    1. I ärlighetens namn är det en hel del små lämpliga "öar" av ganska stora träd här och var mellan närmaste skogsområde och trädgården. Vet förstås inte om gråspetten kommit just den vägen. Ett annat alternativ är att den följt älvbranten upp till kraftverket. Då är det inte långt kvar.

      Hur som helst blev jag positivt överraskad.

      Arter som talltita och tofsmes har vi aldrig sett. För dem är det uppenbarligen lite för långt.
      Nötväcka är ju en annan fågel som kunde vara potentiell gäst. Den är i alla fall på önskelistan.
      På önskelistan finns även stenknäck. Estnaka exemplar ses här och var på matningarna i nejden.

      Radera
    2. ... Längs älvbranten är det en ganska tät remsa av blandskog nedan om kraftverket.

      Radera