tisdag 25 augusti 2020

Storsand 10.8. Del 3 - Styckade myrkadaver och ett besvärande kvalster

På sanddynen ovanför stranden kantades en av gråmyrornas boöppningar av makabra lämningar. Gråmyrorna (Formica cinerea) var inbegripna i städning och med jämna mellanrum kom de upp med likdelar som dumpades runt ingången. 

Delarna bestod främst av rödmyror (Myrmica sp.) och hushästmyror (Camponotus herculaneus). Exakt vad som hänt vågar jag inte svara på. Rimligen handlar det om att de territoriella och aggressiva gråmyrorna gjort räder i andra myrarters bon. Det tycks råda hierarki och beteendeanpassning myrarter emellan och det vore därför märkligt om de mer fredliga rödmyrorna och hästmyrorna skulle ha gett sig in i gråmyreland för att mucka gräl.

Bland likdelarna fick jag skymta ett litet metalliskt grönskimrande kvalster som tycktes kalasa på något kadaver. Tyvärr blev det stört av en gråmyra och kilade raskt bort innan jag hann ta några närgångna bilder.

För bara en kort tid sedan tyckte jag mig se ett motsvarande kvalster på bild i samband med någon Google-sökning efter andra kvalster. Men jag kan inte hitta sökresultatet i browserhistoriken och jag hittar inte samma bild när jag söker på sådant jag torde ha sökt på då när bilden dök upp. 
Jo... jag har också sökt på en hel del annat och gått igenom Prostigmata-familjerna flera gånger om.

"jag kommer ihåg det där kvalstret" tänkte jag när jag noterade bilden. Min ständigt återkommande slutsats kring detta är att inte dra sådana slutsatser om mitt minne. Därför sitter jag här med ticks (pun intended) och irriterar mig över att jag inte har ett namn på detta tjusiga lilla kvalster. 

Ett kvalster i underordningen Prostigmata är det. Därefter tar det stopp. I någon mån påminner det om unga (nymfer) individer i släktet Balaustium med den gröna färgen som närmast tycks vara ett skimmer skapat av mikrostruktur. Men benlängden och det allmänna utseendet känns inte rätt för Balaustium-nymfer. Vi får se. Det kanske löser sig till slut.




Referens: 

Wojciech Czechowski, Bálint Markó
Competition between Formica cinerea Mayr (Hymenoptera: Formicidae) and co-occurring ant species, with special reference to Formica rufa L.: Direct and indirect interferences
Polish Journal of Ecology 53:467-487 · January 2005


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar